Med känsla för lerans former
Hon har rötterna djupt ner i den skånska
leran, Signe Persson-Melin, keramiker och formgivare, med ett helt livs
erfarenhet som konsthantverkare bakom sig.
Hennes första arbete var på en blomkruksfabrik i Lomma. Året var 1943. Hon
arbetade för 63 öre i timmen och lärde känna skulptören Robert Nilsson. Han
visade henne den folkliga keramiken.
- Han lärde mig att allting är till låns, att våra ting är en del i en
tradition, säger Signe Persson-Melin.
Hon har just anlänt till Karlskrona från
Malmö där hon bor. Med bilen fylld av nybränt stengods för utställningen på
Liro i Karlskrona.
I fönstret har hon ställt sina nygjorda
kannor med snurrade handtag, sina stora tunga Barcaskärl, (vida skålar med
låg kant) och sina "gallerskålar". På bordet står en tekanna i glas som hon
gjorde på 70-talet och blomkrukor i glaserat stengods från Boda Nova.
En del av föremålen brände hon så sent som
dagen före avfärden till Blekinge. Ett känsligt arbete där resultatet alltid
är lika spännande.
- Leran lever. Det händer saker med leran som man inte kan förklara, säger
Signe Persson-Melin.
Hon är numera pensionär, 79 år, men arbetar
fortfarande. Född i Malmö och verksam där i många år, har hon efter flera år
borta återvänt till hemstaden.
- Jag har gjort min arbetsplikt och nu trodde jag att jag skulle få skapa
fritt efter egen huvud, säger Signe Persson-Melin.
Det gör hon, men får också beställningar. Och
då är det ännu mer begränsat än tidigare.
- När jag började på Rörstrand fanns det fortfarande utrymme för det
personliga uttrycket. Nu är det väldigt begränsat. Marknadsundersökare,
ekonomer och tekniker ska först undersöka om det man vill göra är säljbart,
säger Signe Persson-Melin.
Hon är kritisk till detta.
- De tror att de ska kunna räkna ut på pappret vad som ska sälja. Men det
måste finnas en frihet i skapandet för att det ska bli bra.
Signe Persson-Melin är själv bevis för vad hon säger. Hon har gått sin egen
väg, skapat efter sitt eget huvud. Och slagit an på publiken. Hennes keramik
och porslin har använts av en hel generation.
Hennes kryddburkar, hennes fyrkantiga
glaskrukar för sill, Chesservisen, suffléformar i glas med korkunderlägg,
hennes fyrkantiga tekannor i stengods, glastekannan, fältspatservisen
Primeur i vitt med terrakottaröd kant från Rörstrand med mera - människor
brukar känna igen sig när de ser föremålen men utan att tänka på att det
finns en formgivare bakom.
Efter H 55-utstälningen i Helsingborg blev
Signe Persson-Melin Sveriges mest kända keramiker. Bland annat för sina
kryddburkar, varje dosa med sin form beroende på krydda. Hon satsade på en
verkstad i Malmö.
I slutet av 1960-talet minskade intresset för
keramiken.
- Man fick inte sitta i den egna verkstaden och göra föremål för den lilla
publiken under1967 och 1968, säger Signe Persson-Melin.
Hon tog arbete på Gustavsberg och Boda Nova.
För Boda Nova gjorde hon bland annat sillburkarna och ölglaset Ruben.
- Även om jag arbetade i glas använde jag lerans former.
Rubenglaset var helt och hållet ett
"hyttarbete", det vill säga ett glas som gjordes färdigt i hyttan. På Liro
visar hon två stora glasfat med gyllene kant. Båda blåsta i hyttan i
Bergdala i Småland (Skruf).
- Det är sådant otroligt fint hantverk på hyttan. Jag tror inte människor
begriper att det görs för hand, säger Signe Persson-Melin och låter
fingrarna löpa runt det flata glasfatet.
Att det är handblåst ser man i botten där glaset är avklippt.
Hon gjorde också en servis i brunt, vitt och
grönt med minsta tänkbara antal delar för Boda Nova: En tallrik, en
soppskål, en portal att dricka och äta dessert ur, en servis som räddade
hela företaget.
Det är en av hennes huvudlinjer; att ett fat
eller en kopp ska kunna användas för flera olika saker. Men när Signe
Persson-Melin gjorde serviser för Rörstrand gick det inte. Deras serviser
skulle ha ett visst antal beståndsdelar.
I dag arbetar hon i lera. Skånsk lera.
Från början använde hon lera från Danhult,
samma lera som Höganäs användes i sina krukor. Nu har hon hittat bra lera i
Fyledalen i östra Skåne. Leran måste först till Gotland för att behandlas.
Sedan ska den den feta leran blandas med sand och chamotte. Ingen omgång
lera är riktigt den andra lik.
Därför är varje bränning ett vågspel.
Riktigt nöjd blev hon inte med senaste
bränningen. Några skålar lämnade hon hemma.
Hon gör numera endast unika föremål, det vill
säga inga massproducerade varor. Allt är handdrejat. Hon är sparsam med
färger och tycker också om oglaserad lera.
Några fat på liro är saltglaserade efter
recept från Höganäs.
Hon tycker fortfarande det är roligt att
arbeta.
- Man blir aldrig färdig, säger hon.
Signe Persson-Melin tror på en framtid för
konsthantverkare.
- Människan har ett behov av det personliga. Det finns en liten publik som
uppskattar och som kan betala. |